Sjösättning & Upptag

Tillbaka

Båtupptagning 2024

Båtupptagning kommer att ske lördagen den 5 oktober samt fredagen den 11 oktober, båda dagar kommer vi att börja kl. 07:00.

För att kunna planera lyftordningen och placeringar på land för att kranen skall kunna arbeta så effektivt som möjligt behöver jag veta vilken dag som passar er bäst att lyfta

Ni som kan både lördag och fredag är till mycket stor hjälp, det är inte meningen att man skall behöva vara på plats båda dagarna men det finns en risk att väder och andra faktorer kan ställa till det och om förseningar sker på lördagen kan vi tvingas skjuta på vissa lyft till fredagen.

Om vi alla hjälper till med det var och en kan göra kommer allt att löpa smidigare. 

Svara till ebkstyrelse@gmail.com eller hör av er till mig snarast så kan vi börja planera upptaget och få till en bra lyftordnig.

Jag återkommer i närtid med hur och när vi kommer att börja plocka fram vaggor och vagnar, vi har ordnat med en lastare för att förenkla uppställningen av vaggorna därför är det viktigt att alla har märkt sina vaggor så vi kan hålla reda på var dom skall stå, i vissa fall är det även viktigt att skriva vad som är fram och bak på vaggan för att få båten på rätt håll.

Mvh Johan

0708 430910

Anvisning vid upptag och sjösättning av båt.

BÅTÄGARENS ANSVAR.                    

-Båtägaren har huvudansvaret vid lyft av sin båt och skall kontrollera att lyftremmarna ligger rätt på båten, så den inte skadas vid lyftet. 

– Båtägaren ser till att det finns förankrade styrlinor (tampar á 8 meter) i fören och i aktern på båten.

– Båtägaren ansvarar för att båtvaggan är säker och klarar båtens vikt, på land skall båten vila på pallning som klarar båtens vikt och stöttas med 4 st bockar/stöttor av grovt trä eller stål.  Båtägaren skall se till att inget kan trilla av båten vid lyft.

Signalansvarig ställer två frågor till båtägaren vid lyft.

A/ Kan vi tajta (remmarna spänns)? Båtägaren svara JA eller Nej  

B/ Kan vi lyfta – sänka? Båtägaren svara JA eller Nej 

KRANGÄNGET

– Krangänget som hjälper båtägaren består av: 

A/  2 personer som kopplar remmarna en i aktern och en i fören.

B/  2 personer som styr den hängande båten via tamparna.

C/  1 signalansvarig som kommunicerar med båtägaren och kranskötaren vid       lyftet. 

SÄKERHET.

A. Använd alltid skyddshjälm och reflexväst.

B. Akta fingrarna när remmarna tajtas, inga fingrar mellan rem och båt.

C. Akta fingrarna när ni håller i styrtamparna, ha inte fingarna i några öglor     när båten hissas upp. 

D. Gå alltid i kranbilens färdriktning aldrig baklänges när ni styr den     hängande båten. 

E. Se till att styrtamparna är sträckta så båten inte kan rotera.

F. Gå aldrig under hängande båt.